Home » Blogi » Onko hakukoneoptimointi monimutkaista vai helppoa?

Onko hakukoneoptimointi monimutkaista vai helppoa?

Hakukoneoptimointi nostaa sivun näkyvyyttä

WordPress sivut ovat suosittuja ja niihin onkin tarjolla monenlaisia lisäosia. Onko hakukoneoptimointi niin helppoa, että yhdellä lisäosalla selviää koko hommasta? Ei ehkä ihan, mutta jostain on kuitenkin aloitettava. On monia tapoja yrittää ensinnäkin huijata hakukoneita, mutta siitä ei juurikaan ole mitään apua pidemmällä tähtäimellä. Sen sijaan käytettäessä vähän enemmän aikaa ja vaivaa, voi jopa saavuttaa parempia tuloksia ja pysyä hyvillä sijoituksilla hakukoneiden algoritmimuutoksista huolimatta.

Hakukoneoptimointi on kieltämättä haasteellista eikä siinä ole nähtävissä tuloksia nopeasti. Viikko on lyhyt aika eikä aina edes kuukausi näytä mitään konkreettista. Aihe sisältää paljon asioita, jotka pitää laittaa kuntoon ja niistä valtaosaa pitää huomioida jo sivua tehdessä.

Mistä optimoinnin voi aloittaa?

Yksinkertaisesti sanottuna oikea plugi oikeassa paikassa ja kaikki turhat pois. Kaikkihan tietävät, että WordPress on plugien luvattu maailma, joten tuo onkin helpommin kirjoitettu kuin toteutettu. Mutta kuinka monella on aikaa hiukan miettiä, mitä sivulla pitää vältellä, että se toimii kunnolla ellei jopa täydellisesti?

Hakukoneoptimointi onkin hyvä aloittaa responsiivisesta suunnittelusta. Eli olemassa on vain yksi osoite ja sivusto, joka toimii kaikilla laitteilla. Ensimmäisenä tullaan siis teemaan. Pohjaksi on valittava jo valmiiksi responsiivinen teema. Niitä on tarjolla suhteellisen hyvin ainakin maksullisina. Seuraavaksi voi muuttaa kuvatiedoston nimet kuvaaviksi. Otsikon lisäksi tarvitaan vaihtoehtoinen teksti hakukonetta varten.

Mitä kaikkea voi optimoida?

Oheisesta listauksesta löytyy osa tärkeitä asioita, joihin voi optimoinnilla vaikuttaa äsken mainittujen lisäksi. Asioita on paljon, joten tekemistä riittää. Tärkeitä asioita ovat:

  • Sivuston nopeus vaikuttaa sekä lukijoihin että rankkaukseen
  • Osoitteiden pitää olla käyttäjäystävällisiä
  • Sisältö sivulla pitää olla kiinnostavaa ja houkuttelevasti kirjoitettu
  • Linkkipolku eli murupolku kertoo hakukoneelle ja käyttäjälle sivuston rakenteen
  • Sivukartta pitää olla automaattisesti päivittyvä

Paljon työtä, mutta haastatko itsesi?

WordPress on suosittu ja sillä tehdään paljon sivuja. Hakukoneiden avulla käyttäjät voivat etsiä tietoa. Jos tekemäsi sivu ei tarjoa mitään mielenkiintoista tietoa, se ei nouse kovin korkealle tuloksissa. Se puolestaan tarkoittaa, että sivu ei myöskään saa tai tavoita kävijöitä. Joten jo sisältöä kirjoittaessa on mietittävä, tuleeko tekstistä mielenkiintoinen.

Sisällön tuottamista ei voi väheksyä ja siksi se liittyykin hyvin läheisesti hakukoneoptimointiin. Google ei tiedä, mitä sivu käsittelee, jos siellä ei ole tekstiä. Joten WordPress sivun on tarjottava hyvää ja mielenkiintoista luettavaa, jotta hakukone tarjoaa sitä tietoa etsivälle lukijalle. Hyvillä hakusanoilla pääsee siis sivuilla paljon korkeammalle. Google on linjannut, että hakusanakilpailu vaatii vähintään 500 sanaa tekstiä. Relevantti sisältö toimii.