Mihin WordPress kävijäseuranta on tarkoitettu? Seuranta on tärkeää, koska sen avulla saadaan kerättyä hyvin tietoa siitä, miten paljon sivua käytetään ja toisaalta, millaisia kävijöiden liikkeet sivulla ovat. Web-analytiikka kertoo, kuinka hyvin sivu toimii ja onko sillä vielä joitakin osa-alueita, jotka tarvitsevat parantamista. Kerätystä datasta voi vetää jonkin verran johtopäätöksiä kuten esimerkiksi markkinointiin, avainsanoihin, rakenteeseen sekä sisältöön ja ulkoasuun.
Hakukonesijoitukset sekä WordPress kävijäseuranta
Kävijämäärien mukaan voidaan seurata sitä, paljonko sivulla on kävijöitä kuukausittain, viikoittain tai jopa päivittäin ja kuinka monta alasivua kunkin istunnon aikana selataan sekä kauanko kukin käyttäjä sivulla viipyy. Sitä voidaan myös seurata, mille sivuille käyttäjät päätyvät. Onko siis kyseessä palvelu- tai tuotesivu vai onko kysymys siitä, että vierailijat etsivät yhteystietoja. Lisäksi käyttäjät voivat tunnistautua oma-aloitteisesti. He voivat tilata uutiskirjeitä, tehdä tilauksia sekä kommentoida artikkeleja.
Hakukonesijoitukset puolestaan kertovat hyvinkin tarkalla tasolla sen, kuinka korkealla sijalle sivusto nousee avainsanoilla tai avainlauseilla. Jos ne ovat onnistuneesti valittuja, voi sijoitukset olla hyvinkin korkealla ja sivu on hakutuloksissa ensimmäisten joukossa. Jotkut WordPress lisäosat ovat käytännöllisiä myös seurannassa, mutta niiden kohdalla on hyvä muistaa, että kaikki eivät välttämättä toimi täydellisesti vaan ne saattavat joskus aiheuttaa myös hitautta sivujen käytössä.
Googlen työkalut
Googlella on useampia työkaluja, joilla voi seurata erilaisia sivuston toimintoja. Analytics kertoo sivun käytöstä määrällisiä tietoja sekä kävijöiden käyttäytymisestä erilaista tietoa. Mielenkiintoisin niistä lienee se, että löytävätkö kävijät sitä tietoa, mitä he ovat tulleet etsimään. Search Console kertoo laadullista tietoa, millä sijoilla sivusto on sekä millä avainsanoilla sivusto näkyy. Se myös kertoo avainsanojen klikkausten määrät.