Mobiilien tullessa yhä suosituimmiksi käytössä, se on aiheuttanut omalla tavallaan päänvaivaa yrityksille. Siksi mobiilioptimointi on suhteellisen laaja käsite ja sillä tarkoitetaan verkkosivujen kehittämistä niin, että mobiiliteknologiat otetaan huomioon. Yhä useampi meistä selaa verkkosivuja tabletilla tai älypuhelimella. Se myös tarkoittaa, että sivujen on latauduttava nopeasti. Tutkimusten mukaan 4 sekunnin odottelu on jo monien käyttäjien mielestä turhan pitkä aika. Jos 80 prosenttia käyttäjistä tutkii verkkosivuja ensimmäisenä mobiililla, on niiden toimivuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota.
Mobiilioptimointi tarkoittaa skaalautuvuutta
Sivujen on skaalauduttava hyvin, jolloin tarvitaan hyvän teknologian lisäksi myös suunnittelutaitoa. Otsikoiden on oltava lyhyitä ja ytimekkäitä sekä rakenteen puolesta yksinkertaisen tyylikäs. Toimenpiteiden on ehdottomasti tähdättävä siihen, että sivu latautuu mahdollisimman nopeasti. Sinun onkin varmistuttava siitä, että sivullasi ei ole flashiin pohjautuvia sovelluksia, myös pop-up tiedotteet on jätettävä mahdollisimman vähiin sekä se, että myös klikattavat elementit sopivat niin sanotuille suurisormisille.
Mobiilioptimoiminen tarkoittaa käytännössä sitä, että sisältö asettuu ja muotoutuu mobiilin ominaisuuksien mukaiseksi. Sisällön pitää olla sopivan levyistä sekä hyvin luettavissa. Valikoiden pitää löytyä kätevästi ja niitä on kyettävä siis sormella klikkaamaan. Hakukoneoptimointi etenee yhä enemmän ”mobile first” -kulttuurin myötä ja sitä myös Google tuo selkeästi esille. Se tarkoittaa sitä, että hakusijoitus muodostuu siitä, miten mobiiliversio toimii sekä sen sisällön perusteella.
Responsiivinen sivutoteutus
Responsiivinen toteutus on tullut yhä suositummaksi, jolloin sivujen tekemisessä voidaan käyttää sellaisia sisällönhallinnan järjestelmiä, jotka skaalautuvat erilaisten tekniikoiden päälle. Sisällönhallintajärjestelmät ovat siinä mielessä käteviä, että sinun ei tarvitse opetella erinäistä määrä erilaisia tekniikoita saadaksesi kaiken toimimaan mobiiliystävällisesti. Joskus rinnakkainen mobiilisivu on hyvä vaihtoehto, jolloin se on suunniteltu toimimaan pelkästään mobiilissa. Sivusto voi olla tyyliltään tai jopa rakenteeltaan täysin erilainen kuin tavallinen sivusto.